mei 7, 2015

Iyengar-yoga

Hatha Yoga volgens Mr. B.K.S Iyengar is een beproefde methode om lichaam en geest in balans te brengen. In de asana’s of houdingen komt aan het licht hoe je ervoor staat, en wat er gedaan moet worden om meer in lijn, in evenwicht te komen.

Je oefent intensief om het lichaam op de juiste manier te strekken, te openen, te draaien en te buigen.
Je leert waar je teveel spanning vasthoudt, en hoe die los te laten.
Waar je juist te slap bent, leer je meer actie, meer leven te brengen.

Zelfs in de meest ongewone, veeleisende posities (ondersteboven, achterover gebogen, om je as gedraaid) leer je ruimte en rust te creëren. Zo worden ongemak of pijn hanteerbaar.
Na flink te hebben gewerkt kun je des te dieper ontspannen, in houdingen die optimaal herstel bevorderen.

De asana’s maken het lichaam sterker, stabieler en soepeler, en maken de weg vrij voor de adem.
In pranayama leer je de adem kennen en beheersen. De vitale energie stroomt beter door, de gedachten komen tot rust, en de geest wordt helder.

Yoga is niet prestatiegericht. Intensief en met overgave doe je wat je te doen staat, zonder te hechten aan het resultaat.
Je oefent actief én neemt waar wat er gebeurt, vanuit een ontvankelijke houding.
Je brengt de aandacht van buiten naar binnen, vanuit de buik omhoog en vanuit het hoofd naar beneden, richting hart.
Daar kun je een glimp opvangen van je diepste kern, die onafhankelijk is en onvergankelijk.
Het bewustzijn hiervan geeft meer innerlijke stabiliteit en richtinggevoel van binnenuit.
Zo kun je het leven vitaal en open tegemoet treden.

Iyengar yoga is dus meer dan een pittige lichamelijke discipline. De asana’s omvatten alle niveau’s, van het stoffelijke, het emotionele en mentale tot nog meer verfijnde lagen waarin meditatie en spirituele bevrijding kunnen worden ervaren.

Ervaring is niet vereist, je kunt meedoen op je eigen niveau. Er is veel individuele aandacht voor ieders conditie, mogelijkheden en problemen. Er zijn Iyengar yoga hulpmiddelen om de oefeningen waar nodig aan te passen.

 

Een goede leidraad om thuis te oefenen is het boek Yoga in actie, introductiecursus.

Dit boek is door Geeta Iyengar geschreven, en is gebaseerd op de syllabus die onderwezen wordt aan het Ramamani Iyengar Memorial Yoga Institute in Pune, India.

Het is door Karina van Lieshout vertaald in het Nederlands, in opdracht van de B.K.S. Iyengar Yoga Vereniging Nederland. Het boek is daar te bestellen.

Voor meer informatie over Mr. Iyengar en zijn methode, zie http://www.iyengaryoganederland.nl/iyengar-yoga/

 

 

 

 

 

 

 

thumb_img_8478_1024


thumb_IMG_8625_1024

thumb_IMG_8594_1024

thumb_img_8693_1024

thumb_IMG_8541_1024

thumb_img_8701_1024

thumb_img_8661_1024

thumb_img_8723_1024