september 1, 2015

Zwangeren

Iyengar Yoga voor zwangeren

Een degelijke voorbereiding voor je bevalling en postpartum.

Maandagavond van 19.00 – 21.00 uur

Vrijdagochtend van  9.30 – 11.30 uur

½ uur gesprek en info 1½ uur yogabeoefening

 

Wat doe je bij deze deze yoga?

Deel I: goed zitten, tot rust komen, stand van zaken, vragen, informatie over borstvoeding, inbakeren, specifieke klachten en kraamtijd.

 

Deel II: beoefenen van de klassieke yogahoudingen en pranayama (ademoefeningen). Je doet de asana’s die het meest geschikt zijn in de verschillende fasen van je zwangerschap. Je leert de juiste steun te nemen in de houdingen m.b.v. Iyengar Yoga hulpmiddelen. Er is veel individuele aandacht en precisie. Iedere les is er een vaste assistente aanwezig. Je hebt ruim twee uur de tijd om goed te oefenen en om bij je zwangerschap stil te staan.

 

Begin voor je 20e week; Je kunt vanaf je 13e week starten en niet later dan rond je 20e week.
Kom met een wekelijkse regelmaat,  dan kun je veel ongemakken voorkomen. Je lichaam wordt soepeler, sterker en je krijgt veel zelfvertrouwen en inzicht om alles wat komen gaat aan te kunnen. Je hoort en leert veel en je raakt langzaam thuis in deze nieuwe fase van je leven.

 

Wat biedt Iyengar Yoga je als zwangere?

  • Het verstevigt alle spieren van je lichaam met name die van de benen, bekken, onderrug en schouders.
  • Het verstevigt je hele wervelkolom en verbetert je lichaamshouding.
  • Het creëert maximale ruimte in je baarmoeder, zodat je kindje zich vrij kan bewegen en goed kan groeien.
  • Het creëert meer ruimte in je bekken en helpt voor een goede ontsluiting.
  • Het verbetert je ademhaling, bloedcirculatie en spijsvertering.
  • Het geeft je een opbeurend, opgelucht gevoel en verbetert je concentratie.
  • Spanning of vermoeidheidsverschijnselen nemen af, je fysieke en mentale uithoudingsvermogen nemen toe.
  • Je komt in een zo goed mogelijke conditie zodat je kunt genieten van je zwangerschap.
  • Je hebt meer kans op een goed herstel na je bevalling.

 

Het gebruik van hulpmiddelen als dekens, blokken, riemen, touwen en bolsters zorgt ervoor dat je een maximaal effect uit de verschillende houdingen kan halen en voorkomt dat je je lichaam teveel belast of verkeerd gebruikt.

 

Vanzelfsprekend kunnen niet alle klachten die je kan ervaren tijdens je zwangerschap verholpen worden, maar Iyengar Yoga werkt toch vaak preventief, verlichtend of klachtoplossend.

Bij rugklachten, bekkenbodem- en bekkenklachten, bij een te vol of opgeblazen gevoel, bij een stuitligging en bij psychische of mentale klachten kan gericht oefenen helpen.

In het geval van een stuitligging heeft Mr. Iyengar ons een gericht oefenprogramma gegeven, waarmee de baby meer kans heeft in een goede ligging terug te komen.

Partnerles I: een maal in de 7-8 weken is er een partnerles. Deze wordt apart gegeven, meestal op een zaterdag. In deze praktische, uitgebreide les doorlopen we met de partners erbij het hele proces van de bevalling. De partner krijgt verschillende aanwijzingen en inzicht hoe de zwangere bij te staan in iedere fase. Stellen ervaren dit als een zeer waardevolle les, omdat er dan een totaal beeld ontstaat van wat je ongeveer kan verwachten.

 

Partnerles II: dit is een massageles met warme olie. De partner leert hoe de zwangere vrouw en kraamvrouw te masseren. Deze massage geeft zelfvertrouwen en ontspanning en is goed voor de huid en gewrichten in de kraamtijd. Tijdens de les zal de partner ook worden gemasseerd. Het is bovendien een goede investering voor je relatie. De partnerlessen worden in overleg met de zwangeren gepland.

 

Wat biedt Iyengar Yoga je in je postpartumtijd?

  • 6-8 weken na de bevalling kan je terugkomen om met een specifiek Iyengar Yoga programma je lichaam weer in vorm en balans te brengen.
  • Het werkt regulerend op je bekkenbodem, en je baarmoeder wordt versterkt en in evenwicht gebracht.
  • Je wervelkolom wordt weer sterker, je zenuwstelsel kalmeert, en je hormonale huishouding wordt hersteld.
  • Er zijn oefeningen die de melkproductie verhogen, en houdingen die je meer energie geven voor je rol als nieuwe moeder.

Zowel tijdens je zwangerschap als daarna ontmoet je verschillende andere vrouwen die je ook kunnen steunen in deze nieuwe fase.

 

Wie geeft deze lessen?

Marga Rotink is een gecertificeerd Iyengar Yoga docent. Ze heeft meer dan 25 jaar leservaring. Zie ook informatie “ Docenten”. Ze is moeder van twee zonen. Haar aanpak is helder, praktisch, direct en met een vleugje humor. Ze biedt je yoga op maat en een grotere kans op een natuurlijke bevalling.

 

 

Testimonials:

Marian van Vilsteren over de lessen: “Voor mij waren de lessen een moment van aandacht en zorg voor mijn lichaam en mijn kindje(s).De eerste keer was ik zwanger van een tweeling. Ik ben ervan overtuigd dat ik de lange draagtijd (40 weken en 3 dagen) mede te danken heb aan deze yogalessen. Als ik het idee had dat er geen ruimte meer was voor het groeien van de kindjes, voelde ik, na de yogales altijd weer ruimte en ontspanning. De adviezen over oefeningen, voeding, aanpak bij klachten waren na de geboorte ondersteunend. “

 

Marije van Vilsteren over haar bevalling: “Aangezien ik al een nacht en een hele dag lichte weeën had gehad en het maar niet doorzette zijn we naar het ziekenhuis gegaan. Daar bleek ik nog geen cm ontsluiting te hebben. We mochten 2 uur blijven om te kijken of er iets van ontwikkeling zou komen. Teleurstellend, omdat ik echt het gevoel had dat het zou komen die avond. Na het einde van de 2 uur gingen we nog eens de houdingen van de partnerles oefenen, beetje voor de gein. En toen kreeg ik de ene wee na de andere, ongeveer om de minuut. Als of mijn lijf doorkreeg wat de bedoeling was.”

 

Lindy van Dorst over haar bevalling: “Om 1.15 uur werd ik wakker met gebroken vliezen. De weeën volgden eigenlijk direct. Twee uur later heeft Casper het bad vol laten lopen en is toen weer even gaan slapen. Om 5.30 uur heb ik hem weer even wakker gemaakt om de verloskundige te bellen. Toen ze kwam had ik 5 à 6 cm ontsluiting. De rest van de ontsluiting ging ook goed, bijna alles (alleen) in bad opgevangen. Om 8.00 uur mocht ik gaan persen. Het persen ging minder, ik vond het zwaar, mijn lijf werd moe en er zat soms wel 6/7 minuten tussen de weeën waarin ik in slaap viel. Casper kon me vaak wel helpen met tegendruk, deze fase zaten we samen in bad. Maar de baby bleef achter het schaambot hangnen. Uiteindelijk zei de verloskundige dat ik officieel naar het ziekenhuis moest. We hebben toen besloten nog andere houdingen te proberen op de baarkruk en alles op alles te zetten.

Uiteindelijk is Lou op bed geboren. Het was niet niks, maar ik ben er heel blij mee hoe de verloskundige het heeft aangepakt en kijk er positief op terug.”

 

Tesse Commijs over de lessen:”De yogalessen vond ik een zeer prettige combinatie van actief zijn, aandacht voor jezelf en het kindje, bezinning. Elke les heb ik iets nieuws gehoord van Marga. Een goede oefening, een zin over je kraamtijd, een tip over moederschap, het is van alles geweest, maar altijd iets om later nog over na te denken. Dit is voor mij heel waardevol geweest. Ik heb in mijn kraamtijd en ook tijdens mijn moederschap nog over oefeningen en opmerkingen nagedacht en deze meegenomen in mijn handelen. Fysiek heel prettig om op deze manier weer kracht te krijgen en te herstellen van mijn zwangerschap en bevalling. Ik merkte dat deze yoga het goede tempo had en dat ik zo mijn basiskracht weer teruggekregen heb.”

 

Sanne Wagenaarover de lessen: “Ik heb veel gehad aan de lessen van Marga. Vanuit haar jarenlange ervaring geeft ze veilige en zinvolle yogaoefeningen voor vrouwen. Wat ik zelf ook heel fijn vond is de mogelijkheid vragen te stellen en ervaringen te delen aan het begin van de les. Na de bevalling ben ik weer teruggegaan en kreeg ik oefeningen op maat. Kort gezegd! Marga is een geweldige ervaren yogadocent en ik zou haar lessen aan iedereen aanraden”.

 

Ter ondersteuning van de zwangerschapslessen heeft Marga het boek “Door Dik en Dun – Praktische Tips en Adviezen voor Tijdens en Na de Zwangerschap” geschreven. Deze is ook als e-book te verkrijgen op Amazon.

 

Door Dik en Dun

img_7881

 

zwangerschapsyoga

img_3584img_7996

zwangerschapsyoga

 

Zwangerschapsyoga